fredag 21 september 2012

Sann kunskap kommer från Gud


Det första stegen bort från Gud togs när Adam och Eva tillät ormen att få dem att glömma sin relation till Gud och för en stund tänka på sig själva. I den stunden, när ormens ord hade trängt in, så handlade allt bara om vad behagligt det var att se på trädet och vad gott frukten smakade.

Men den kunskap som är värdefull för vår själ och vårt eviga väl kommer inte från oss själva, utan från Gud:

”Den vise skall inte berömma sig av sin vishet… Den som vill berömma sig, han skall berömma sig av att han har insikt och känner mig.” (Jeremia 9: 23, 24)

Den som är stark ska inte tala om den styrka han har. Han skall säga:

HERREN är min styrka och min sköld, på honom förtröstade mitt hjärta. Jag fick hjälp och mitt hjärta gläder sig.” (Ps 28:7)


Vi lär oss i Jeremia:

”den starke [skall inte berömma sig] av sin  styrka …Den som vill berömma sig, han skall berömma sig av att han har insikt och känner mig” (Jeremia 9: 24)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar