fredag 21 september 2012

Eget beröm för fokus bort från Gud


Eget beröm är för det tredje fel, därför att det för fokus bort från Gud. När man för mycket berömmer sig själv gör man sig själv till Gud.

De skrytsamma förklarar att det är de själva som lyckats, de är de som nått framgången, det är de som presterat, när det i själv verket är Gud som låter oss andas, låter vårt hjärta slå, ger oss mat och kläder.

Den skrytsamme förstår inte att allt vi har och äger är gåvor ur Guds hand. Just det här begreppet gåvor ur Guds hand kommer faktiskt från Bibeln. När David slitit och jobbat för att samla ihop järn, sten, trä, marmor, guld, silver och ädelstenar till templet så ber han till Gud:

”Så tackar vi dig nu, vår Gud, och lovar ditt härliga namn. Ty vad är väl jag, och vad är mitt folk, att vi själva skulle förmå att ge sådana frivilliga gåvor? Nej, från dig kommer allt, och ur din hand har vi gett det åt dig.” (1 Krön 29:13, 14)

En helt annan inställning hade kungen av Tyrus, Gud säger till honom:

Ditt hjärta är högmodigt och du säger: Jag är en gud, jag tronar på en gudatron mitt ute i havet. Ändå är du bara en människa och inte en gud, hur mycket du än i ditt hjärta tycker dig vara en gud.” (Hes. 28:2)

Kanske någon kommer ihåg vad världsmästaren i tungviktsboxning Muhammed Ali sade 1971 inför sin match mot Joe Frazier: ”Vi ska klara upp förvirringen den 8:e Mars. Då ska vi se en gång för alla vem som är kung! Det finns ingen människa som lever som kan ge mig stryk. Jag är för smart! Jag är för snygg! Jag är den störste! Jag är kung! Jag borde vara på ett frimärke.”

Det är lite så vi vill vara också, för snygga, för smarta och för starka. Men Gud vill inte ha en andraplats i våra liv.

Israels folk hade börjat välja bort Gud till förmån för sig själv. Det speglar väl ganska bra attityden i vårt samhälle. ”Om jag vill göra detta, så ska ingen få stoppa mig. Vill jag ha detta, vill jag känna detta, vill jag uppleva detta. Så ska jag väl få det. Det viktiga är att det känns bra för mig. Ingen får köra över mig. Jag behöver inte ta hänsyn till vad som är rätt eller fel. Jag måste få förverkliga mig själv.” Jag, jag, jag.

Kanske jag ska säga att Muhammed Ali den 8 Mars 1971 förlorade matchen mot Frazier.

Ibland slår Gud undan fötterna på oss för att vi ska vända oss till honom. Ibland verkar det vara enda sättet för oss att få vår blick från oss själva.

”Den vise skall inte berömma sig av sin vishet” (Jer. 9:23), säger Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar