söndag 9 september 2012

Gud ger sin nåd idag

Nu vill jag sjunga om min älskade, min älskades sång om hans vingård: Min älskade hade en vingård på en bördig bergskulle. Han grävde upp den och rensade den från stenar och planterade där ädla vinstockar. Han byggde ett vakttorn mitt i den och högg ut ettpresskar."  (Jesaja 5:1ff.)

Än idag är det Gud som tar initiativet att söka upp och föra hem syndare. Han gör det just nu genom Guds Ord i denna predikan. Han gör mer än att tala om för dig och mig att han älskar oss. Det är han som genom evangelium i Ord och sakrament skapar och stärker vår tro.

 Precis som jordbrukaren som tar bort sten och plöjer fåror i hjorden, så tar Gud bort våra tvivel och vår otro, vår självkärlek och vår likgiltighet inför Guds lag. Det gör han genom sitt Ord och sin Ande. Det sker varje gång vi läser Bibeln, varje gång vi hör predikan och tar emot sakramentet. 

Genom dessa enkla medel tar Guds helige Ande sin boning i våra syndiga hjärtan och förändrar oss. Genom evangelium i Ord och sakrament bygger Gud en mur och ett vakttorn kring våra svaga hjärtan, han beskyddar och försvarar oss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar