måndag 17 september 2012

De tar det lätt med att hela dottern mitt folks skada


Så säger HERREN: Den vise skall inte berömma sig av sin vishet, den starke inte av sin styrka och den rike inte av sin rikedom. Den som vill berömma sig, han skall berömma sig av att han har insikt och känner mig: Att jag är HERREN, som verkar med nåd, rätt och rättfärdighet på jorden. Ty däri har jag min glädje, säger HERREN.” (Jeremia 9:23, 24)

Det var bekymmersamt för Guds folk på Jeremias tid.  Man levde väldigt nära de omgivande avgudadyrkande folken. Man var hotad av mäktiga grannländer och de religiösa ledarna började kompromissa med sin lojalitet till Gud. Man följde strömmen, man började leva som hedningarna, tänka som hedningarna och tillbe som hedningarna.

Gud säger på ett annat ställe i profetens bok:

mitt folk har begått en dubbel synd: De har övergivit mig, källan med det levande vattnet, och gjort sig usla brunnar som inte håller vatten.” (Jer. 2:13)

Det var bekymmersamt. Men folket var inte bekymrat.Tvärtom. Gud säger om de religiösa ledarna på Jeremias tid:
De tar det lätt med att hela dottern mitt folks skada och säger: ’Allt står väl till, allt står väl till’. Men allt står inte väl till.” (Jer 8:11)

I Jeremias text ser vi att folkets självgodhet ledde till en sorts självbelåtenhet, så att Gud var tvungen att varna dem för skryt.

Han säger:

”Den vise skall inte berömma sig av sin vishet, den starke inte av sin styrka och den rike inte av sin rikedom.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar