fredag 7 september 2012

En kärlekssång


Nu vill jag sjunga om min älskade, min älskades sång om hans vingård: Min älskade hade en vingård på en bördig bergskulle. Han grävde upp den och rensade den från stenar och planterade där ädla vinstockar. Han byggde ett vakttorn mitt i den och högg ut ett presskar. Sedan väntade han att den skulle bära äkta druvor, men den bar vilddruvor.  Och nu, Jerusalems invånare och Juda män, döm mellan mig och min vingård. Vad kunde mer göras för min vingård än vad jag har gjort för den? Varför bar den vilddruvor, när jag väntade att den skulle bära äkta druvor? Jag vill nu låta er veta vad jag skall göra med min vingård: Jag skall ta bort stängslet, och den skall bli ödelagd. Jag skall bryta ner muren, och den skall bli nertrampad. Jag skall ödelägga den, ingen skall beskära den eller gräva i den. Men tistel och törne skall komma upp, och jag skall befalla molnen att inte låta det regna på den.  HERREN Sebaots vingård är Israels hus och Juda folk hans älsklingsplantering. Han väntade laglydnad men fann blodiga lagbrott, han väntade rättfärdighet men fann skriande orättfärdighet.” (Jesaja 5: 1-7)

Nu vill jag sjunga om min älskade, min älskades sång om hans vingård”, så börjar texten. Det är alltså en kärlekssång.  Det kan ju för moderna västerlänningar kännas lite främmande när vi läser den och ser hur den är fylld med allvar, förmaningar och till och med straffdom.

Är det för att vi tänker oss kärleken som något diffust och bomullslent, och inte som handling och ansvar? Är det för att vi lätt tänker oss att en helig och rättfärdig Gud utesluter en god och kärleksfull Gud?

Ofta blandar människor ihop kärlek med att man är extremt tillåtande. Men att vara överdrivet tillåtande är inte lika med kärlek.
-       Är inte kärlek att förmå någon att inte synda?
-       Är det inte kärlek att ta bort bilnycklarna ur bilen från en berusad person?
-       Sann kärlek är att ta ansvar.
-       Kärlek är inte att säga: gör vad du vill. Att säga så kan istället vara grymt mot den som handlar fel.

Texten är en kärlekssång, och Gud börjar med att tala om hur hans kärlek ser ut mot hans folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar