söndag 30 september 2012

Gud öppnar våra hjärtan med sin Ande genom evangelium

”Den dagen skall de döva höra bokens ord och de blindas ögon se ur dunkel och mörker.” (Jesaja 29: 18)

När den etiopiske hovmannen läste i profetrullen om honom som ”liksom ett får.. förs bort till att slaktas och liksom ett lamm är tyst inför den som klipper det.” (Apg. 8:32) förstod, såg och hörde han vem texten talade om? Nej. Men genom Filippus öppnade Guds Ande hans ögon, när han berättade om att den texten talar om Kristus som offrats som hela världens offerlamm på korset.

Aposteln Paulus var innan sin omvändelse alldeles blind och döv för Guds kärlek i Kristus Jesus. Han var Guds fiende och förföljde de kristna. När Kristus mötte honom på Damaskusvägen öppnade han Paulus ögon med orden:

Saul, Saul, varför förföljer du mig? Det är hårt och smärtsamt för dig att sparka mot udden.” (Apg. 26: 14)

Paulus svarade:

”Vem är du, Herre?” (Apg.26:15)

”Kristus svarade: ’Jag är Jesus, den som du förföljer. Men stig upp och stå på fötterna! Ty, jag har visat mig för dig för att utse dig till tjänare och vittne, både till vad du har sett och till det jag kommer att visa dig, när jag räddar dig undan ditt eget folk och undan hendingarna. Till dem sänder jag dig, för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.’” (Apg. 26: 15-18)

Paulus förkunnelse blev verkligen till välsignelse för Guds rike. Guds Ande öppnade många andligt blinda ögon och andligt dövas öron genom hans förkunnelse.

Lydia tygförsäljerskan från Tyatira
Tygförsäljerskan Lydia från Tyatira är ett exempel. Skriften berättar:

”Herren öppnade hennes hjärta, så att hon tog till sig det som Paulus predikade.” (Apg. 16:14)

Det är så det går till när en människa blir ett Guds barn. Herren själv öppnar våra hjärtan så att vi tror och förstår. Plötsligt ser vi det vi inte såg och hör det vi inte hörde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar