måndag 23 april 2012

Kärlek innebär hårt arbete del 3


När vi är otåliga, när vi inte står ut med folks attityd eller har svårt att orka med barn som beter sig som de gör, just för att de är barn, eller vänner som är dryga och inte fattar att man inte orkar höra på deras långa monologer,  så är det ungefär som att säga till Jesus:

Jag älskar dig när du får mig att må bra, jag älskar dig när du säger saker som jag vill höra, när du gör någonting för mig”. Det kanske är Hollywoodkärlek, men det är inte kristen kärlek. Det är inte den kärlek som Jesus visat oss, när han älskade oss ända till döden på korset. Det är inte den kärlek Gud vill att vi ska visa varandra.

Kärlek har med hur mycket tid och arbete vi lägger ner på våra medmänniskor. Vad älskar vi mest? Pratar vi mer om andra med andra, eller pratar vi mer om Jesus med andra? Lägger vi mer pengar på våra tidsfördriv och nöjen än på Guds rike? Läser vi Bibeln mer än vi ser på TV? Är det en med motvilja vi går till kyrkan en söndag för att höra om Jesus, eller är det med glädje?

Kärlek handlar om offer. Jesus säger: ”Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner.” (Joh. 15: 13)

Sann kärlek är att se till sin nästa, och att offra av sin egen bekvämlighet, av sin tid, av sitt arbete och av sina tillgångar.

”Simon, Johannes son, älskar du mig?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "Var en herde för mina får." (Joh. 21:16)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar