lördag 21 april 2012

Älskar du mig?


"När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: "Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "För mina lamm på bete." För andra gången frågade han: "Simon, Johannes son, älskar du mig?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "Var en herde för mina får."  För tredje gången frågade han: "Simon, Johannes son, har du mig kär?" Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: "Har du mig kär?" och han svarade: "Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "För mina får på bete.  Amen, amen säger jag dig: När du var yngre, spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir äldre, skall du sträcka ut dina händer och en annan skall spänna bältet om dig och leda dig dit du inte vill."  Detta sade han för att ge till känna med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud. Sedan sade han till honom: "Följ mig!
 
Det var precis vad aposteln Petrus fick göra under sin livstid. Han blev skickad till Kornelius hus för att vittna för hedningarna om Jesus. Han fick tvinga sig själv att äta med hedniska kristna, trots att han tidigare tyckt att det var motbjudande. Han stod ut med kritiken från judekristna som tyckte att omskärelsen var viktig, även för hedningar. Petrus blev piskad och förföljd av både judar och hedningar, alltmedan han var en herde och förde fåren på bete genom evangelium i Ord och sakrament.

Sitter vi i kyrkan och säger: ”Jesus, jag älskar dig”? Idag kommer Jesus och svarar: ”för mina lamm på bete”. Ta hand om dina barn, ta hand om din hustru eller man, vara trogen och arbetsam på ditt jobb, sköt dig i skolan.

Bibeln säger att vi ska se Jesus i våra medtroendes ansikten. när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.” (Matt. 25:38 - 40)

Vi visar vår kärlek till Jesus genom att vara tålig, mild, ödmjuk, förlåtande och genom att visa omsorg. När vårt föräldraskap kräver att vi ger barnen kläder, mat, omsorg, nattsömn, undervisning, så frågar Jesus: älskar du mig? 

När arbetsgivaren vill att vi skyndar på, att vi är noggrannare, att vi jobbar övertid, så frågar Jesus: älskar du mig?

När mamma eller pappa, vill att vi lyder och hedrar dem, gör våra hemläxor, och kommer hem i tid, så är frågar Jesus: älskar du mig? 

När vi grälar på vår make eller maka, när vi bli otålig på våra barn, när vi pratar massa skit om våra chefer bakom ryggen för att vi är trötta på deras attityd, så frågar Jesus: älskar du mig verkligen? 

När vi vill ha mer tid med våra kompisar än med vår fru, mer tid framför TV:n eller datorn än med våra barn, när vi väljer sovmorgon på söndagen framför att gå till kyrkan, så säger Jesus: ”Jag trodde du älskade mig.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar