onsdag 25 april 2012

En kärlek i praktiken - Petrus


Gud älskar inte dig och mig för att vi älskar honom. Han älskade till och med dem som drev spikar genom hans händer och bad för deras förlåtelse. Gud älskar alla människor. Men hans kärlek till oss borde skapa kärlek i oss, till honom.

När Petrus efter sin förnekelse insett vilken tunn tråd hans egen kärlek hade varit så gick han ut och ”grät bittert” (Matt 26: 75), står det. Han omvände sig, och det hade Jesus förutsett. Långt tidigare hade han sagt till honom:

”jag har bett för dig att din tro inte skall bli om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så styrk dina bröder." (Luk 22:32)

Petrus älskade Jesus, och därför läser vi att när Jesus för tredje gången frågar:

Simon, Johannes son, har du mig kär?" Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: "Har du mig kär?" och han svarade: "Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "För mina får på bete.”

Att Petrus kärlek till Jesus var äkta visade sig senare, när han år 64 av kejsar Nero korsfästes upp och ner i Rom. Han förnekade till sist inte sin Frälsare, utan bekände honom öppet och utan att skämmas. Också detta talar Jesus om i dagens text när han säger:

När du var yngre, spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir äldre, skall du sträcka ut dina händer och en annan skall spänna bältet om dig och leda dig dit du inte vill."  Johannes kommentarer: ”Detta sade han för att ge till känna med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud. Sedan sade han till honom: "Följ mig!" (Joh. 21:18 - 19)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar