fredag 20 april 2012

Kärlek är hårt arbete


När Jesus frågar Petrus: ”Simon, Johannes son, älskar du mig?"  och Petrus svarar:  "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär" , så fogar Jesus en handling till orden: ”Var en herde för mina får." (Joh. 21: 16)

Men i dagens samhälle handlar kärleken inte om vad vi gör, utan om vad vi känner och vad vi får. Väldigt förenklat så verkar det som att man älskar på grund av vad man själv får ut. När man inte får ut någonting längre, så älskar man inte längre. ”Kärleken har slocknat och falnat, för jag känner ingenting i hjärtat längre.

Vi har läst om den gode herden och Jesus talar med Petrus om herdeuppdraget. Vi har inte herdar i västeuropa i Bibelns bemärkelse, vi har bara de här vackra välbekanta bilderna i våra sinnen av Jesus som en herde med det lilla lammet på sina axlar som tittar ut över fårahjorden i ett vackert landskap. 

Men att ta hand om får på Bibelns tid var inget lättsamt arbete. Får säger inte ”snälla, kan jag”, eller ”tack så mycket”. Får är veka och ganska lättskrämda djur. Att ta hand om får betyder att man står ute tillsammans med dem både när det är kallt och när det regnar, eller när det är stekhett. När man ska ta sig från en betesäng till en annan så kan det handla om långa sträckor att gå, och om de blir skrämda och skingras så kan det handla om att få klättra och söka på svårtillgängliga ställen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar