lördag 21 april 2012

Kärlek handlar om hårt arbete, del 2


"När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: "Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "För mina lamm på bete." För andra gången frågade han: "Simon, Johannes son, älskar du mig?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "Var en herde för mina får."  För tredje gången frågade han: "Simon, Johannes son, har du mig kär?" Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: "Har du mig kär?" och han svarade: "Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "För mina får på bete. " (Joh. 21:15 - 17)

Jesus kommer inte för att överraska Petrus med ett imponerande karriärsval, utan ber honom att vara herde. Älskar du mig? Kärleken är inte alltid vare sig rolig eller lätt, särskilt inte när den handlar om vem jag ska älska.

Kärlek handlar om hårt arbete. Om vi har barn ska vi älska våra barn. Också när de skiter på sig, när är hopplöst själviska, inte städar sina rum, inte lyder, när de vägrar att somna på kvällarna och inte kommer hem i tid. Arbetsgivare kan vara svåra att älska och hedra. De kan ställa orimliga krav, köra över oss och vara allmänt otrevliga. Grannar kan vara svåra att älska, sådana som bullrar på nätterna, skryter om sina prylar och inte hälsar på oss. Har man levt ihop med sin make eller maka i ett eller två år, är det kanske lätt, men får du träffa samma make eller maka, i tjugo och trettio år, då vet man redan i förväg vad han eller hon ska säga, man har haft samma gräl, hundra gånger och har dem fortfarande. Är det lätt? Det är kanske lättare att älska sin soffa, för den ger bara vila och den säger ingenting. Det är kanske lättare att älska sin TV, för det enda den gör är att den underhåller dig och den ställer inga krav och när du vill att den ska vara tyst så trycker du bara på fjärrkontrollen.

Petrus svarade att han älskade Jesus. För mina får och lamm på bete svarar Jesus, var en herde för mina får. Om du verkligen älskar mig, var som herden som är villig att frysa och bli blöt när det regnar, för fårens skull, att sova på marken och att jaga efter dem när de springer vilse.  Ta hand om mitt folk, ge dem evangelium i Ord och sakrament, även när de, inte tycker att de behöver det. Led dem till betesmarker och skydda dem mot vargarna som hotar riva och skingra fåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar