tisdag 24 april 2012

Jesus förkroppsligar sann kärlek


Simon, Johannes son, älskar du mig?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "Var en herde för mina får." på bete." (Joh. 21:16)

Jesus själv tar oss bort från den definition av kärlek som handlar om vad vi får ut. Aposteln skriver:

Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” (Rom. 5:6 - 8)

Gud blev människa i Kristus. Han klädde av sig sitt gudomliga kungliga majestät och steg ner i vår stinkande och ruttna värld, fylld av hat, egoism och lögn. Han vandrade tillsammans med oss. Han gick in under den vredesdom som med all rätt borde falla över oss och straffades i vårt ställe på korset, för att vi skulle äga hans rättfärdighet och helighet och genom honom bli förlåtna. Det var inget lätt arbete. Det pressade ångestsvett av blod från honom i Getsemane.

 Jesus som gått ut graven står framför Petrus, och framför dig och mig, och frågar: ”Älskar du mig?”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar