onsdag 4 april 2012

Bonden väntar tålmodigt på vetet, vi väntar tålmodigt att evangeliet skall slå rot


Guds rike är likt en man som sår säd i jorden. Han sover och stiger upp, natt följer på dag och säden kommer upp och skjuter i höjden, han vet själv inte hur. Av sig själv ger jorden gröda, först strå, sedan ax och därefter fullmoget vete i axet.” (Mark. 4:26 - 28)

Till arbetet med att sprida evangeliet hör tålamod. Han som sådde ser inte vad som händer med den sådd han sått ut. Han kan inte gräva upp och titta efter. Han kan bara vänta och vänta. Natt följer på dag.

Men vi vet att när vi förkunnar evangeliet, Guds Ord, så ger det resultat. Det kan vi inte förstå, vi begriper inte hur budskapet om Jesus kan skapa ett nytt liv, lika lite som vi begriper hur ett sädeskorn kan bli ett vetetax, men det behöver vi inte heller: Gud säger:

Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det.  Med glädje skall ni dra ut, i frid skall ni föras fram. Bergen och höjderna skall brista ut i jubel inför er, alla markens träd skall klappa i händerna. Där nu törnsnår finns skall cypresser växa upp, där nässlor står skall myrten växa upp. Detta skall bli HERREN till ära, ett evigt tecken som inte skall utplånas. ” (Jes. 55:8 - 13 )

Därför fortsätter vi i vår församling att förkunna evangeliet och förvalta sakramenten, vi ser inte, när vi sår, vad som sker, men precis som såningsmannen, så litar vi på den inneboende kraften i säden, i evangeliet. 

Mina ord är Ande och liv, säger Jesus (Joh 6:63) ” ordet, som är inplanterat i er och som har makt att frälsa era själar.” (Jak. 1: 21)

2 kommentarer:

  1. Och somt föll i god jord. Frågan är om det har gjort det i Sverige?

    SvaraRadera
  2. Tony, den goda jorden finns lite här och var. Man ibland kan man få känslan av att det är bränd mark. Hebr 6:7 - 8 "Ty en åker som dricker regnet som ofta faller på den och som ger god gröda åt dem som den brukas för, den åkern får välsignelse från Gud. Men bär den törnen och tistlar är den värdelös, och förbannelsen är inte långt borta. Slutet blir att den bränns av."

    SvaraRadera