onsdag 18 april 2012

Älskar du mig, exförnekaren?


 ”När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: "Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "För mina lamm på bete." För andra gången frågade han: "Simon, Johannes son, älskar du mig?" Han svarade: "Ja, Herre, du vet att jag har dig kär." Jesus sade till honom: "Var en herde för mina får." För tredje gången frågade han: "Simon, Johannes son, har du mig kär?" Petrus blev bedrövad över att Jesus för tredje gången frågade: "Har du mig kär?" och han svarade: "Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär." Jesus sade: "För mina får på bete. Amen, amen säger jag dig: När du var yngre, spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir äldre, skall du sträcka ut dina händer och en annan skall spänna bältet om dig och leda dig dit du inte vill." Detta sade han för att ge till känna med vilken död Petrus skulle förhärliga Gud. Sedan sade han till honom: "Följ mig!" Petrus vände sig om och fick se att den lärjunge som Jesus älskade följde efter. Det var han som vid måltiden hade legat vid Jesu sida och frågat: "Herre, vem är det som skall förråda dig?" När Petrus fick se honom, frågade han Jesus: "Herre, hur blir det med honom?" Jesus svarade: "Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Följ du mig!" Så kom det ryktet ut bland bröderna att den lärjungen inte skulle dö. Men Jesus hade inte sagt till honom att han inte skulle dö, utan: "Om jag vill att han skall vara kvar tills jag kommer, vad rör det dig?"  Det är den lärjungen som vittnar om detta och har skrivit detta, och vi vet att hans vittnesbörd är sant. Jesus gjorde också mycket annat. Om varje händelse skulle skrivas ner, tror jag att inte ens hela världen kunde rymma de böcker som då skulle skrivas.” (Joh. 21:15 - 25)

Texten utspelar sig efter att Kristus mött sju av sina lärjungar vid Tiberias sjö. De hade fiskat en hel natt, inte fått någon fisk och han möter dem vid stranden och ber dem att kasta ut näten på nytt på höger sida om båten. Allt det här händer efter att Jesus blivit plågad och dödad på ett träkors utanför Jerusalem, men nu lever han. Han har stått upp från de döda och bjuder sina lärjungar på frukost när de drar in näten på stranden. 

Efter måltiden har Jesus ett personligt samtal med Petrus. Det är detta som Johannes beskriver i texten. Tre gånger, lika många gånger som Petrus hade förnekat, får han frågan om han älskar Herren Kristus och lika många gånger svarar han jakande på frågan.  Efter varje gång Petrus svarar så uppmanar Jesus Petrus att ta hand om fåren och lammen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar