måndag 7 oktober 2013

Ska folk tränas i andlighet för att bli kristna?



Gud säger:

Jag låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
jag låter mig finnas av dem som inte sökte mig.”(Jesaja 65:1)

Hela detta tänkande är helt främmande för oss. Vi tänker ofta att det måste föra närmare att folk övas i religion, att människor talar om Gud och ber i sin ensamhet. Religiösa människor blir jätteglada att Gud nämns på skolavslutningar och att folk skickar upp en bön när de har det svårt.

Men det är inte så att vägen till Gud är små trappsteg från allmän Gudstro till kristendom. En ateist står lika närma eller långt bort från Gud som en allmänreligiös svensson utan kristen tro.

Det var inte så att Israel inte var religiöst. Judarna var extremt religiösa. Men det var gärningarnas religion. Det var handlingar som man utförde för att blidka Gud.



Vägen till Gud blåser av oss från hästen på Damaskusvägen

Vägen till Gud är Kristus som ropar:

Saul, Saul, varför förföljer du mig? Det är hårt och smärtsamt för dig att sparka mot udden. Jag sade: Vem är du, Herre? Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer.” (Apg 26: 14-15)

Vägen till Gud är Gud som söker oss, det är Kristus som säger: "Jag är Vägen, Sanningen och Livet!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar