måndag 21 oktober 2013

Säg inte: "Jag ska först", kom som du är till Jesus!



Evangeliet, Kristi ok, är ingenting som tynger ner, utan det är något som bär oss, som lyfter våra bördor åt oss. Han som bjuder oss till sig är mild och ödmjuk i hjärtat. Han ger oss vila. 

Förlåtelsen är just en sådan vila. Vi vet alla hur det känns när man bär på något mot sin nästa, och sen får man bekänna och han svarar: ”du är förlåten!”, vilken befrielse, vilken ro och vila i de orden. Gud förlåter oss inte bara för enskilda saker, utan helt och fullt.

Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser,
dina synder kommer jag inte mer ihåg.” (Jes 43:25)

Kom till mig, säger Jesus idag. Hur ofta tänker vi inte att vi ska gå till Gud på våra premisser.  Så var det också för de lärjungar Jesus kallade. Jag ska först gå och ordna det här eller det där.

Många tänker sig att de först måste ordna saker i sina liv, först när de kämpat färdigt med någon frestelse eller synd. "Jag vill först bli en bättre människa." Men vi blir inte en bättre människa utan Jesus. Därför måste vi komma nu. Vi ska komma sådana vi är.

Jesus säger:
”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.”

Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger." (Joh. 7: 37-38)  

Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.” (Joh 6: 35)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar