fredag 11 oktober 2013

Inga ursäkter för att inte tjäna



Gud vill bara att vi skall förvalta det vi har fått. Vi känner alla till ursäkterna för att inte stödja kyrkan med sina böner, sin närvaro, sina gåvor och sin tjänst.

-       Jag är för gammal
-       Jag är för ung
-       Jag har inte utbildning eller kunnande
-       Jag är inte bra nog
-       Jag skulle aldrig kunna göra något sådant

När Gud bad Moses att gå till Farao för att säga åt honom att låta Israels barn lämna Egypten, så använde Moses en hel mängd argument för att förklara vad han inte hade, jag har inte talats gåva osv. Vem är jag att jag skulle gå till Farao? Tänk om de inte tror mig? Efter att ha lyssnat på Mose undanflykter, så säger Gud till honom:

Vad är det du har i handen?” (2 Mos. 4:2)

Gud är inte intresserad av vad du inte har. Vad är det du har i din hand? Vad kan du göra för Guds rike? Som ni vet delade Gud Röda Havet med staven som Moses hade i sin hand. Gud kan göra betydligt mer än vad vi tror, med det vi redan har.

”var och en efter hans förmåga”

En svart kvinna som var handikappad, utan armar och ben hade fått barn och hamnade i en förhandling med de sociala myndigheterna om hon skulle få behålla vårdnaden om sitt barn.  Under förhandlingen förvånade hon alla genom att visa hur duktig hon var att ta hand om sin baby. Inför deras ögon tog hon av barnet kläderna och tog på det kläderna enbart genom att använda munnen. Mamman fick beröm av ledamöterna i nämnden. Hon fastande inte i vad hon inte hade, utan använde ivrigt det Gud faktiskt hade givit henne.

Vad har Gud givit dig och mig som vi kan använda för Guds rike?

Allt som vi har fått är gåvor som Gud har lagt i våra händer. Det finns inget Guds barn som inte har en uppgift och förmågor för Guds rike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar