tisdag 1 oktober 2013

Kristus och Bibeln - våra vapen mot den onde



Jesus förhandlar aldrig med den onde, utan citerar Guds Ord. Det står skrivet. Tre gånger upprepar han dessa ord: Det står skrivet, i berättelsen om frestelsen i öknen.

Liberala kristna skulle säga att Jesus slår folk i huvudet med Bibeln. De hade sagt att han var en sådan bokstavstrogen legalist. Men vi står hellre tillsammans med Kristus och hans Ord, än tillsammans med de som föraktar den rena läran under sken av falsk kärlek och
tolerans.

"Det står skrivet". "Gå bort från mig Satan".

Har du fallit för frestelsen? Ja, det har du och jag. Det är inget vi ska rycka på axlarna inför eller förminska, att "så gör alla andra".

Skriften säger: ”Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.” (Jak 4: 7)

Jesus besegrade Satan, därför vet vi att han inte har makten. Vi måste inte falla.

Om Guds lag anklagar oss, får vi lyfta fram Jesu lydnad för våra hjärtan. Jesu lydnad är min lydnad. Inför Gud förklaras vi rättfärdiga, inte på grund av vår lydnad, utan på grund av hans lydnad.

2 kommentarer:

  1. hej min vän det står om rustningen i Ef. 6:10-20 mycket bra verser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut. Vi gick igenom de verserna igår på vårt bibelstudium i församlingen. Här har jag gjort en serie studier kring vapenrustningen i Ef 6. Om du tittar i marginalen på höger sida kan du se att du kan klicka vidare till nästa del:
      http://betrakt.blogspot.se/2011/10/ta-emot-guds-vapenrustning.html

      Radera