torsdag 17 oktober 2013

Hur tungt är ett glas vatten?



Hur tungt är ett glas vatten?” Den frågan var det en lärare som ställde till sina elever. Någon svarade: ”50 gram” en annan svarade ”2 hekto” och en annan ”3 hekto”. Läraren svarade: ”För den som håller glaset är det viktiga inte exakt hur mycket det väger, utan hur länge han måste hålla det. En minut klarar jag av hur lätt som helst. Efter en halv timme får jag nog ont, efter en timme kanske jag får smärt och kramp. Skulle jag hålla det en hel dag så jag får någon
skada.”

Läraren har rätt, hur tung man upplever en börda är hur länge man måste släpa på den. Han frågade inte hur mycket den vägde.
Ingen av oss bär omkring på en tung ryggsäck om vi inte behöver det. Slipper vi bära på den så kastar vi gärna av oss den.
Ändå går vi alla ofta omkring och bär på bördor vi inte behöver bära på. Somliga är lättare och andra är tyngre. Men en sak är gemensamt för alla dessa bördor vi bär är att vi bär dem alldeles för länge, och ju längre vi bär dem, desto tyngre blir de att bära.

Men hur kan jag säga att vi inte behöver bära alla dessa bördor? Jesus svarar :

Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt." (Matteus 11: 28-30)

Vi behöver inte bära de bördor jag talar om, för att Jesus erbjuder oss att komma till honom med dem.

Vad är det för bördor? 

Han talar främst om synden och skulden. Vi bär alla på skuldkänslor för att vi misslyckas på olika sätt. Misslyckas som man eller kvinna, som mamma eller pappa, misslyckades med att vara en bra son eller dotter så att man inte hedrar sin mor eller far, misslyckats som elev eller lärare, som arbetstagare eller arbetsgivare, som vän, som kamrat eller som kristen. Och när man misslyckas så känner man skuld för att man märker att man gör eller inte gör något som borde eller inte borde.

3 kommentarer: