lördag 5 oktober 2013

De sista skall bli de första



Gud svarar alltså inte Jesaja: ”Jag ska göra det lättare för Israel. Jag ska inte straffa folket

Han säger inte ens: ”till sist blir ni i alla fall hjälpta”. Han ger det helt oväntade svaret. Det blir andra folk jag vänder mig till.

Jag låter mig sökas av dem som inte frågade efter mig,
jag låter mig finnas av dem som inte sökte mig. Till ett folk som inte åkallade mitt namn sade jag: "Här är jag, här är jag(Jesaja 65:1)

Och för att vi ska vara helt säkra på hur den här texten skall förstås så ska vi vända oss till nya testamentet för att se hur Guds apostel förklarar den.

Paulus citerar nämligen texten i Romarbrevet 10 när han säger:

Jesaja går så långt att han säger: Jag lät mig finnas av dem som inte sökte mig, jag uppenbarade mig för dem som inte frågade efter mig. Men om Israel säger han: Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett olydigt och trotsigt folk.” (Rom 10:
20-21)

Det folk som inte sökte Gud var alltså inte Israel, Guds eget folk. som helhet, utan hedningarna. Det stämmer väl överens med vad Jesus säger till dem i Matt 21: 43:

Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt.”

Det blev alltså inte som de själva tänkt det, utan enligt Guds eget rådslut.

Det är inte så att vägen till Gud går från vårt eget sökande upp till Gud. Vägen till Gud går från Gud själv. Det är han som lämnar de 99 fåren för att söka efter det 100:e fåret. Den hemmavarande sonen trodde han var självskriven. Men fadern missunnade inte den förlorade sonen när han ångerfull vände sig till föräldrahemmet.  De sista skall bli de första.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar