söndag 20 oktober 2013

Ett annat ok!



Bland de fariseiska lärarna inom judendomen så talades om lagens ok. Att bli en lärjunge hos någon känd rabbin var att ta sig an hans undervisnings ok. Det är ingen underlig bild med tanke på vilken undervisning fariseerna gav. De menade att om valde att följa den goda böjelsen och undertrycka den onda böjelsen så kunde man bli rättfärdig. Bara man ansträngde sig för att lyda Guds lag, så kunde man bli skuldfri inför Gud.

Men tänk vilket tungt ok, det blir om man verkligen tar lagen på allvar. Guds lag kräver nämligen inte bara att vi ska lyda några yttre bestämmelser. Den säger att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta och vår nästa som oss själva, i ord, tankar och gärningar. Det är vad Gud vill att vi ska göra. 

Men klarar vi av det? Nej, Skriften säger: ”det finns ingen rättfärdig människa på jorden som gör gott och aldrig syndar.” (Pred. 7: 20)

 Lagens ok blev  en omänsklig börda för människorna. Därför säger Jesus om dem:

De binder ihop tunga bördor och lägger dem på människornas axlar,
men själva vill de inte ens med sitt finger flytta på dem.” (Matt. 23: 4)

Jesu ok, ser helt annorlunda ut. 
Han säger:

Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."

Jesus använder fariseernas bild av oket för att förkunna något helt nytt. Den som kommer till mig, han får vila. Han får ett ok, men det blir inte som lagens ok, som tynger ner och är hårt.
mitt ok är milt, och min börda är lätt."

En söndagskollärare frågade en gång sin klass om vad ett ok är. En fyraårig flicka svarade: ”Det är något man lägger över djuren nacke”. Men vad menas då med Guds ok, frågade läraren: ”Det är när Gud lägger sina armar runt våra nackar”, svarade flickan. Kan man egentligen svara bättre?

Evangeliet, Kristi ok, är ingenting som tynger ner, utan det är något som bär oss, som lyfter våra bördor åt oss. Han som bjuder oss till sig är mild och ödmjuk i hjärtat. Han ger oss vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar