onsdag 18 september 2013

Vem kan Gud använda?



det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt” (1  Kor 1:28)

Hur är det med oss? Kan vi tjäna Gud? Kan vi göra en skillnad? Vill Gud använda oss i sitt rike, eller är det något vi ska överlåta åt de duktiga, de kunniga och de utbildade?

Aposteln svarar:

Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt. Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud.” (1 Kor 1: 26ff)

Kan den vise och kloke, den aldrig så förståndige, klura ut vägen till himlen med sitt förnuft?

Jesus svarar:

Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har

dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små.” (Matt 11: 25)

Kan den mäktige och inflytelserike, förhandla till sig en egen väg till himlen?

Jesus svarar:

Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh 14: 6)

Kan den rike köpa sig en väg till himlen.

Jesus svarar:

Amen säger jag er: det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett synålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." (Matt 19: 23-24)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar