söndag 29 september 2013

Svaga punkter och enkla lösningar för kristna



Och när han (Kristus) hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han till sist hungrig. Då kom frestaren fram och sade till honom: "Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun." (Matt 4: 2-4)

Här ser vi hur den onde finner just de svaga punkter man kan ha. Vad är det man tänker på när man är riktigt hungrig. Just det, mat, man ser framför sig all slags mat.  Det vet alla som varit utan mat en längre tid. Det är då den onde erbjuder enkla lösningar.

Han hade alltså av Gud förts ut i öknen för att prövas, och nu erbjuder den onde en väg ut ur hungern, vid sidan om Guds plan.

Men den enda anledningen till att bröd när oss är att Gud ger brödet förmågan att nära och magen förmåga att tillgodogöra sig brödet. Så egentligen finns det inga lösningar vid sidan om Gud.  Och Gud kan utan våra försök försörja oss, om det ligger i hans vilja. Han försörjde Israels folk i 40 år i öknen med bröd från himlen, s.k. manna. Han försörjde Elia i öknen, när Gud tog bort regnet från Israel under tre och ett halvt år.

I förtröstan på Guds vilja hade Jesus gått ut i öknen, och nu menar den onde alltså att han skulle lösa sin hunger på egen hand, genom att av stenar skapa bröd.

Edens lustgård var fylld av fruktträd, ändå menade ormen att trädet med kunskap om gott och ont, var det bästa alternativet, det enda träd Gud förbjudit dem att äta av.

Är det inte så satan gör, när han lockar våra tankar till andras ägodelar, andra har mer än vad jag har, andra har kommit längre än vad jag har. Men Gud befaller oss att hålla oss till det han har gett oss och inte ha begärelse till varken vår nästas hus eller vår nästas hustru eller man.

Jesus svarade: ” Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.”

Det är som om han ville säga:
Jag grundar inte det jag gör på min mage. Människan lever inte bara av bröd. Jag grundar mitt liv på vad Gud säger. Har min himmelske Fader satt mig i öknen, för att fasta, så har han en mening med det. Jag kommer att lita på att han har tänkt sig en fortsättning på det här. Jag behöver inte skynda före honom.

Jesus citerar Bibeln. Han kollar inte hur andra skulle gjort i samma situation. Man ska aldrig försöka sig på att resonera med djävulen.

Guds vilja är att du och jag sköter våra arbeten, eller studier, tar hand om våra familjer, eller lyder våra föräldrar eller lärare. Att gå utöver Guds vilja och befallning, är att ta enkla genvägar, som kan vara frestande men som är fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar