fredag 13 september 2013

Sådden bland tistlar



Det tredje hjärtat Jesus talar om i sin liknelse om den fyrfaldiga sådden, är också en människa som kommer till tro. Vi kan kalla det ogräshjärtat.

Det som föll bland tistlar är de som har hört ordet men som mer och mer kvävs av bekymmer, rikedom och njutningslystnad och aldrig bär mogen frukt.” (Luk 8: 14)

Vi kallar det ogräshjärta, inte för att det är sämre än andra hjärtan, utan för att den som har detta hjärta är en människa som visserligen tror, men som låter tron samsas med saker och ting som konkurrerar med den kristna tron.

Det fungerar inte. Jesus säger: ”Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon." (Luk 16: 13)

Tron måste få betyda så mycket för oss att allt annat förlorar sitt värde. Visst kan en kristen tjäna pengar eller ha andra intressen, men Gud kommer alltid på första plats. Så var det för aposteln Paulus. Han skriver:

Men allt det som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi skull. Ja, jag räknar allt som förlust, därför att jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som avskräde för att jag skall vinna Kristus och bli funnen i honom, inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron.” (Fil 3: 7-9)

Den person Jesus talar om med sitt tredje exempel är en som har en levande tro, men som:  mer och mer kvävs av bekymmer, rikedom och njutningslystnad”.

Planterar man ett frö i jorden, så växer det verkligen upp. Men om man inte gör något åt ogräset som förr eller senare landar i jorden eller skjuter in sina sticklingar, då kommer ogräset att kväva det lilla och livskraftiga fröet. Det är inte sädens fel, säden är Guds ord och Guds ord är lika i alla exempel. Det är samma budskap, samma evangelium och säden växer verkligen upp, men andra växter tillåts växa sida vid sida.

 För en kristen kan det vara många saker som kan hota tron. Det kan handla om synder och frestelser, men också bekymmer, att man inte litar på Gud samt rikedom och njutningslystnad. Paulus skriver om en av sina närmaste medarbetare:

av kärlek till den här världen har Demas övergett mig och rest till Tessalonika. ” (2 Tim 4: 10)

Johannes skriver:

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen.  Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet.” (1 Joh 2: 15-17)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar