fredag 6 september 2013

Antingen för eller emot Jesus



Jesus sade till sina motståndare”Men om det är med hjälp av Beelsebul som jag driver ut de onda andarna, med vems hjälp driver då era söner ut dem? De kommer därför att vara era domare.” (Lukas 11: 19)

Det enda alternativ som fanns kvar var att han agerade med Guds kraft. Men det ställde ju hans åklagare i en besvärlig situation.

De kanske hade föreställt sig att de själva skulle slippa att granskas om de satte förstoringsglaset på Jesus. Men Jesus visar hur besvärande nära Gud kommer när inga förklaringsalternativ finns kvar.

om det är med Guds finger jag driver ut de onda andarna, då har Guds rike kommit till er.  När den starke beväpnad vaktar sin gård får hans ägodelar vara i fred. Men kommer det en som är ännu starkare och
besegrar honom, då tar den mannen ifrån honom alla vapen som han litade på och fördelar bytet. Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.” (Luk 11: 20-23)

Om nu den starke, om nu Gud själv, är närvarande, vad är det de precis har sagt mot Gud själv, mot Guds utvalde?

Att säga att Guds verk är Satans verk är mycket allvarligt. Gud varnar genom profeten Jesaja:

Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, som gör bittert till sött och sött till bittert!” (Jes 5: 20)

Hos Matteus varnar Jesus: 

All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas.  Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse vare sig i den här tidsåldern eller i den kommande.” (Matt 12: 31, 32)

Det är viktigt att vi förstår att vi inte kan rycka på axlarna inför Jesus. Han säger: ” Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.” (Lukas 11: 23)

Man kan inte sitta och betrakta kristendomen, som någon som sitter och dinglar med benen på ett staket och betraktar tillvaron. Han skakar det staket, så att vi antingen hamnar innanför eller utanför. Antingen på Guds sida, eller satans sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar