torsdag 11 juli 2013

Ren på grund av Kristus




Sedan lät han mig se översteprästen Josua stå inför HERRENS ängel, och Satan stod vid hans högra sida för att anklaga honom.  Men HERREN sade till Satan: "HERREN skall straffa dig, Satan. Ja, HERREN skall straffa dig, han som har utvalt Jerusalem. Är då inte denne en brand ryckt ur elden?" Josua var klädd i orena kläder, där han stod inför ängeln.  Och ängeln sade till dem som stod inför honom: "Tag av honom de orena kläderna." Sedan sade han till Josua: "Se, jag har tagit din missgärning från dig, och jag skall klä dig i högtidskläder."  Då sade jag: "Sätt också en ren bindel på hans huvud." Och de satte en ren bindel på hans huvud och tog på honom kläderna, medan HERRENS ängel stod där.” (Sakarja 3: 1-5)



Så, vad har Herren nu för sina ögon? Ja, nu finns det ju ingenting att döma. Nu lyser syndaren av rättfärdighet. 

Satan har skrattat. Vem skrattar nu? Märker vi hur Domaren plötsligt blir vår försvarare.

Det är inte du och jag som klär oss, för att förbättra vår ställning inför Gud. Frälsningen handlar inte om att försöka bättre. Det handlar om att Gud tar bort synden från oss och klär oss i Kristi rättfärdighet.

Det handlar inte om att Gud inte låtsas om synden. Synd är allvarlig och synd måste straffas, men de synderna straffades på Kristi kors. Gud lät domen över våra orena tankar, onda ord, och kärlekslösa handlingar falla över Guds Son.

När Johannes får blicka in i himlen så frågar en av de äldste honom om den stora skaran:

Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån har de kommit?"  Jag svarade: "Min herre, du vet det." Då sade han till mig: "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.” (Uppb. 7: 13-14)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar