onsdag 10 juli 2013

Oren, men ändå ren!



Sedan lät han mig se översteprästen Josua stå inför HERRENS ängel, och Satan stod vid hans högra sida för att anklaga honom.  Men HERREN sade till Satan: "HERREN skall straffa dig, Satan. Ja, HERREN skall straffa dig, han som har utvalt Jerusalem. Är då inte denne en brand ryckt ur elden?" Josua var klädd i orena kläder, där han stod inför ängeln.  Och ängeln sade till dem som stod inför honom: "Tag av honom de orena kläderna." Sedan sade han till Josua: "Se, jag har tagit din missgärning från dig, och jag skall klä dig i högtidskläder."  Då sade jag: "Sätt också en ren bindel på hans huvud." Och de satte en ren bindel på hans huvud och tog på honom kläderna, medan HERRENS ängel stod där.” (Sakarja 3: 1-5)

Satan hade ett säkert mål i sin bevisning mot Josua.

Josua var klädd i orena kläder, där han stod inför ängeln.” (Sak 3: 3)


Det är en bild på hur syndigt Gudsfolket var inför Gud. Denna gång talade Satan sanning. Han hade rätt inför Gud.

Han hade rätt både vad gäller skulden och att Jousa var straffvärdig. Syndens lön är döden, att skiljas från Guds ansikte, från Gud själv.
Kan åklagaren få rätt gentemot oss? Guds Ord säger ju att han anklagar oss inför Guds ansikte dag och natt.

Vad är det han kan anklaga oss för? Ja, vi har tio Guds bud och det dubbla kärleksbudet som spegel och förstoringsglas. Ser vi inte hur orena vi är inför Gud. Då kanske vi ska se oss i spegeln, i Guds lag.

Sätter jag mig mina behov före bönen och Guds Ord, ja, då har jag brutit mot budet att inte ha andra gudar jämte Gud. Håller jag inte Guds ords predikan helig, då har jag brutit mot sabbatsbudet, om jag tvekar inför att lyda och hedra mina föräldrar eller mot staten, samhället och överheten, då har jag brutit mot fjärde budet. Om jag tänker eller säger att andra är dumma i huvudet, ja, då har jag brutit mot femte budet: Jesus säger:  Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda. Den som mördar är skyldig inför domstolen. Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.” (Matt 5: 21, 22) 

Om jag ser på en annan kvinna eller man med vilja att ha denna, fast jag inte är gift med personen i fråga, ja, då har jag brutit mot sjätte eller nionde budet. Om jag ser med avundsjuka på hur mycket pengar eller ägodelar en annan människa har, ja, då har jag brutit mot sjunde eller tionde budet. Men framförallt, om jag inte alltid är så kärleksfull som jag borde och alltid älskar Gud, då har jag brutit mot det viktigaste budet. Och om jag tänker att jag ändå bara brutit mot något enstaka bud, så säger Skriften:   den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.” (Jak 2: 10)

Ordet oren på hebreiska betyder här täckt av avföring. Det handlar alltså om en avskyvärd smutsighet. Det var så profeten Jesaja upplevde sig själv inför Guds helighet:

"Ve mig, jag förgås! Ty jag är en man med orena läppar och jag bor ibland ett folk med orena läppar, och mina ögon har sett Konungen, HERREN Sebaot." (Jesaja 6:5)

När aposteln tänker på hur han ofta gör det han inte vill, och vad han vill det gör han inte, så utbrister han:

¨Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?”  (Rom 7:24)

Ändå var Paulus förträffligare än de flesta kristna som finns idag. Men Gud jämför oss inte med andra, utan med sig själv.

Vi är alla orena, alla våra rättfärdiga gärningar är som en smutsig klädsel.” (Jes 64: 5)  

Det ser så illa ut för dig och mig också.

I den här rättscenen, med Åklagaren på ena sidan med alla bevis, och med Gud som domare, med de tio budorden och kärleksbudet som strålkastarljus. Vad finns egentligen att göra?

Någon kanske kommer med ett förslag: ”Vi kan väl ge Josua en andra chans? Han ju ångra sig och bestämma sig från och med nu att leva ett bättre liv!

Fungerar det inför en helig Gud? Gud svarar:

Vem får gå upp på HERRENS berg? Vem får träda in i hans helgedom? Den som har oskyldiga händer och rent hjärta, den som inte vänder sin själ till lögn och inte svär falskt.” (Ps 24: 3-4)

Vi läser i dagens text:
Och ängeln sade till dem som stod inför honom: "Tag av honom de orena kläderna." Sedan sade han till Josua: "Se, jag har tagit din missgärning från dig, och jag skall klä dig i högtidskläder."  Då sade jag: "Sätt också en
ren bindel på hans huvud." Och de satte en ren bindel på hans huvud och tog på honom kläderna, medan HERRENS ängel stod där.” (Sak 3: 4-5)

Satan kan anklaga oss, men han kan inte döma oss. Det är Gud som dömer. Men vad finns det nu att döma.

Gud själv stiger in och förändrar hela rättscenen.

Om det fanns missgärning, så tar han bort den. Han klär av den usla syndaren hans illaluktande, orena kläder. Och han ger honom rena vita nya kläder.

Våra rena vita kläder inför Gud är Jesu Kristi rättfärdighet, som han vann genom sin lydnad för lagen och sitt strafflidande i vårt ställe på korset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar