fredag 26 juli 2013

Guds folk skall lyda Gud för att Han är Gud



HERREN talade till Mose. Han sade:  Säg till Israels barn:
Jag är HERREN, er Gud.  Ni skall inte göra som man gör i Egyptens land, där ni har bott. Inte heller skall ni göra som man gör i Kanaans land, dit jag vill föra er. Ni skall inte vandra efter deras stadgar. Mina domslut skall ni följa och mina stadgar skall ni handla noggrant efter. Jag är HERREN, er Gud.  Ja, ni skall hålla fast vid mina stadgar och lagar, ty den människa som följer dem skall leva genom dem. Jag är HERREN.” (3 Mos 18:3ff)

Strofen ”Jag är HERREN” är själva hjärtat i vad Gud säger genom profeten Moses. Dessa ord upprepas tre gånger i texten.

I vers två är orden själva utgångspunkten, förutsättningen och grunden för vad Gud skall säga, när det i vers tre upprepas ”Jag är Herren, er Gud”, så anges orden i anslutning till vad Israel inte ska göra ” ”Ni skall inte göra som man gör i Egyptens land, där ni har bott. Inte heller skall ni göra som man gör i Kanaans land, dit jag vill föra er. Ni skall inte vandra efter deras stadgar.”  men också i anslutning till vad hon ska göra.” Mina domslut skall ni följa och mina stadgar skall ni handla noggrant efter”
 
I det tredje ledet, vers fyra, så är orden ”Jag är Herren” ramen för ramen för de välsignelser Gud ger.  

ni skall hålla fast vid mina stadgar och lagar, ty den människa som följer dem skall leva genom dem. Jag är HERREN.” (v. 5)

Låt oss se på den första delen.

HERREN talade till Mose. Han sade:  Säg till Israels barn: Jag är HERREN, er Gud.”

När Gud fört israeliterna ut ur Egypten och till berget Sinai, så ingick han i förbund med dem där. I det 20:e kapitlet i 2:a Mosebok så ger han dem sina tio budord. Han inleder där med att i den 2:a versen säga:

Jag är HERREN, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.”

Sedan räknar han upp budorden. När förbundet senare i 5:e Mosebok 5, upprepas, så inleder han med upprepa nästan exakt samma ordalydelse. 

Herren är alltså Israels Gud därför att det var han som förde dem ut ur Egypten, och därför att han är deras Gud, så har han rätt till dem, till deras liv och deras handlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar