söndag 7 juli 2013

Hosea förutsäger både påsken och pingsten



Profeten Hosea säger:

Låt oss lära känna HERREN,
ja, låt oss sträva efter att lära känna honom.
Hans uppgång är så viss som morgonrodnadens,
och han skall komma till oss lik ett regn,
lik ett vårregn som vattnar jorden." (Hosea 6: 3)

Vi ser att profeten inte bara förutsäger påskdagen med Kristi uppståndelse (6:2), utan också pingstdagen med Andens utgjutande.

På samma sätt talar profeten Jesaja när han säger:

”Ty jag skall utgjuta vatten över det som törstar och strömmar över det torra. Jag skall utgjuta min Ande över dina barn, min välsignelse över dina avkomlingar, så att de växer upp mitt ibland det gröna gräset, som pilträd vid vattenbäckar.” (Jes 44: 3-4)

40 dagar efter sin uppståndelse far Kristus upp till himlen, och utgjuter enligt sitt löfte den helige Ande över sin Kyrka.

Kristus hade sagt till sina lärjungar:

Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er.  Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.” (Joh 14: 25-26)

Anden kommer till lärjungarna och genom Andens inspiration får vi vårt nya testamente, i vilket Anden lär och påminner oss om allt vad Jesus sagt.

På så sätt vattnar Guds Ande sin Kyrka också idag. Varje gång vi hör och tror evangeliet kommer Kristus till oss, ett vårregn vattnar våra hjärtans torra jord.

Låt oss därför uppmuntra varandra att i församlingen förbli vid Guds rena evangelium som kommer till oss i Ordet och sakramenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar