lördag 13 juli 2013

Evangeliet är vapnet mot lagens anklagelser



Luther berättar att han när han befann sig på borgen i Wartburg 1521 konfronterades med Satan. Den onde visade sig för honom med en lång bokrulle. I denna hade han noggrant skrivit upp alla synder och överträdelser Martin gjort sig skyldig till ändå från födelsen.  Den onde började läsa upp allt detta för honom och hånade honom för hur en syndare som honom ens kunde tänka tanken att tjäna Gud, eller ens kunna undfly helvetet. Medan den långa listan lästes upp, så blev Luther mer och mer förtvivlad, men till sist reste han sig upp, och ropade:

Allt det där är sant, Satan, och många andra synder har jag begått i mitt liv, som bara Gud känner till. Men skriv, längst ner på listan: ”Jesus Kristus, Guds Sons blod, renar från all synd”.

Ja, detta är det glada budskapet. 

Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull.” (Jes 1: 18)

Gud säger till oss:

Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg.” (Jes 43: 25)

Jag har utplånat dina överträdelser som ett moln, dina synder som en sky. Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig.” (Jes 44: 22)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar