lördag 6 juli 2013

Kristi uppståndelse och vår pånyttfödelse



Han skall om två dagar på nytt göra oss levande, ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför hans ansikte. ” (Hosea 6: 2)

Det är detta Petrus talade om när han sade:

Honom hängde de upp på trä och dödade. Men Gud uppväckte honom på tredje dagen och lät honom visa sig” (Apg 10: 39-40)

Men säger inte Hosea att det är oss han gör levande, och låter oss stå upp på tredje dagen? Ja, och det är innebörden i Jesu död och uppståndelse, att vi dör med Kristus på korset, våra synder följer med honom upp på korset, och när han går ur graven, så är det vår död han besegrar.

Aposteln Paulus skriver:

Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor
kärlek,  också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta.  Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus,  för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus.” (Ef 2: 4-7)

På ett annat ställe säger han:

vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död?  Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.” (Rom 6: 3-4)

Nu förstår vi vad Hosea pratar om när han säger:

Han skall om två dagar på nytt göra oss levande, ja, på tredje dagen skall han låta oss stå upp, så att vi får leva inför hans ansikte. ” (Hosea 6: 2)

Du och jag är inräknade när han dör på korset, han dör vår död, och när han uppstår så är det vår seger.

Om detta sjunger vi idag:

Min Jesus lever, jag skall leva,
Mitt huvud seger vunnit har.
För nöd och död jag ej skall bäva,
Ty Jesus makten från dem tar.
Jag rädes ej för död och dom:
Han uppstått har, hans grav är tom.

Min Jesus segrat, från den stunden
Finns intet, som mig skada kan,
Ty mörkrets furste nu är bunden
Och döden fick sin baneman.
Att Jesus uppstod vittne bär,
     Att fängelset nu fångat är.

Han uppstod, graven öppnad blivit,
Nu går mot graven jag med tröst,
Ty Jesus mig förhoppning givit,
Att jag skall vakna vid hans röst:
Jag lever evigt och med mig
Du leva skall evinnerlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar