tisdag 28 maj 2013

Varför har vi frid genom Kristus?



Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.Genom honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i.” (Rom. 5: 1, 2)

Vi har alltså frid med Gud därför att vi har förklarats rättfärdiga. Att blir rättfärdigförklarad är att frikännas, att förklaras icke skyldig. Hur
kan det vara möjligt när vi nyss sagt att vi är skyldiga. Det är ett faktum därför att Kristus betalt vår skuld, och han har låtit sin egen rättfärdighet räknas oss till godo. Detta är ”den nåd som vi nu står i

När vi tror detta har vi det Gud säger. Vi har frid med Gud. Och har vi frid med Gud, så behöver vi inte vara rädda för Gud. Vi behöver inte vara rädda för vad som ska hända oss. Vi vet att vad som än händer så har vi evigt liv, Kristus finns hos oss, i våra hjärtan. Han har lovat att vara med oss hela livet. Då behöver vi inte oroa oss.

Det är klart att vi ska engagera oss i vår omvärld, det är klart att vi ska ta ansvar för det vi äger och alla vi har runtomkring oss, men nu vet vi att Gud står på vår sida, då behöver vi inte vara rädda.

Kristus säger:

”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”

2 kommentarer:

  1. Du fantiserar Stefan. Alla människor fantiserar, en del mer än andra. Det är därför som alla religioner har kommit till. I denna artikel du skrev har du fantiserat om hur den Jesus ser ut som du i din fantasi tror på.
    Läs här http://livets-bilder.blogspot.se/
    Thore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte påstått något om hur Jesus såg ut Thore.

      Radera