torsdag 23 maj 2013

Hur bor Gud i de troendes hjärtan?



”Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.” (Joh 14: 23)

Genom Ordet tar Fadern och Sonen sin boning i våra hjärtan. Genom Ordet är Gud närvarande med sin tröst och hjälp. I sin översteprästliga förbön bad Kristus till Gud Fadern: 

jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett.” (Joh 17:23) 

Kung David ber:

”tag inte din helige Ande ifrån mig.” (Ps. 51:13)

Paulus säger:

Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?” (1Kor. 3:16)

Genom tron bor den treenige Guden, Fadern, Sonen och den helige Ande i våra hjärtan, när vi håller oss till hans Ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar