måndag 20 maj 2013

Kristus bemötte sina lärjungar med tålamod



Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig.  Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er. Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er. Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa. Ni har hört att jag har sagt er: Jag går bort, och jag kommer till er igen. Om ni älskade mig, skulle ni glädjas över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag. Och nu har jag sagt det till er innan det sker, för att ni skall tro, när det har skett. Det är inte mycket mer jag kommer att säga er, ty denna världens furste kommer. Mot mig förmår han ingenting. Men för att världen skall förstå att jag älskar Fadern och gör som Fadern har befallt mig, så stå upp och låt oss gå härifrån.” (Johannes 14: 23 -31)


Det fjortonde kapitlet i Johannesevangeliet ger oss lärjungars frågor och Jesu svar. I vers 5, 8 och 22 frågar Thomas om hur man kan lära känna vägen, Filip vill se Fadern och Judas frågar varför Jesus ska visa sig för lärjungarna och inte för världen.

Lärjungaskaran är fortfarande präglad av missuppfattningar om att Guds rike skulle vara jordiskt och man brottas av tvivel. Men Jesus beskrivs med orden:  ”Ett brutet strå skall han inte krossa,  och en rykande veke skall han inte släcka.” (Matt. 12: 20)

Därför bemöter han dem med tålamod och mildhet. Ibland verkar det som om de glömt allt Jesus talat med dem under tre års tid. Idag förklarar han för dem att den helige Ande skulle lära dem allt och påminna dem om allt, och i det sextonde kapitlet säger han att samme Ande skall föra dem in i hela sanningen (16:13).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar