torsdag 16 maj 2013

Om det är din kristendom som är problemet, vad spelar det för roll vad människor tycker om dig?



"Jag säger er: Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar. Men den som förnekar mig inför människorna skall bli förnekad inför Guds änglar.” (Lukas 12: 8)

Betänk att när vi ställs inför människor så handlar det inte om att göra bra intryck, att se till att de gillar oss för vad vi säger, att lägga orden på ett sådant sätt att vi passar in i mallar. Det
handlar om att ge uttryck för vår allraheligaste tro på Frälsarens Jesu Kristi död och uppståndelse för oss syndare, inför Gud och människor.

Jesus säger på ett annat ställe:

Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet.” (Luk. 9: 26)

Nu är det ju visserligen så att vi alla på olika sätt förnekat Kristus i våra liv, inte kanske i ord, men i gärningar. Och Jesus tog emot och förlåt t.ex. Petrus som ångrade sig efter att ha förnekat sin Herre.

Men bekännelsen är viktig. För handen på hjärtat, i ett  evighetsperspektiv och med blicken på vår blödande Frälsare på korset, vad spelar det för roll vad människor tycker om oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar