söndag 26 maj 2013

Kristus ger oss fred/frid av annat slag



Kristus förklarar idag varför det är så viktigt att förbli i honom.

”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger.” (Joh 14: 27)

Ordet frid och fred är samma ord på hebreiska och grekiska. Det finns mycket vi människor är bra på, vi har uppfunnit ångmaskiner, TV-apparater och mikrovågsugnar. Men det finns en sak vi människor inte är bra på och det är att fred. Av 3600 år av dokumenterad historia har vi bara haft fred i 286 år. Under dessa 3600 år har ungefär 8000 fredfördrag slutits och nästan alla av dem har brutits på ett eller annat sätt. Man räknar med att över 14 000 krig har utkämpats i vilka ungefär 3, 6 miljarder människor dödats.

Men om man inte talar om den politiska oron i världen, hur förhåller det sig med friden i själen?  Det vanligaste problemet idag, som gör att människor inte har frid i sin själ är rädsla. Man är rädd att förlora sin hälsa, rädd för förlora sitt jobb och sin familj. Man är rädd för att grannen ska bli arg, rädd att förlora sina vänner, för att förlora sitt anseende, att förlora det man äger. Många är rädda för saker man inte behöver vara rädda för. När världen vill ha frid, så reser man någonstans (till Bahamas) köper något någonting (en lyxbil) eller intar någonting (lugnande medicin).

Också lärjungarna kände sig rädda, de hade inte grepp om läget och visste inte vad som skulle hända, och ännu räddare skulle de bli, när Kristus blev gripen, torterad av den judiska tempelvakten och de romerska soldaterna, korsfäst och dödad.

Men Kristus talar om en frid som han har och som han skulle ge. Idag säger han:

”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger.”
 
Hans frid är annorlunda än den världen ger. Han kom inte för att skapa världsfred, det kommer att fortsätta att finnas krig, så länge vi människor får styra världen. Men mitt i all oro, all rädsla och all ängslan kunde lärjungarna och kan du och jag, äga frid. Kristus ger oss den friden. Han lämnade den till oss. Min frid ger jag er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar