torsdag 30 maj 2013

Att vara kristen är att bli gripen av Kristus



När Paulus i sitt brev till församlingen i Filippi vill beskriva hur det kristna livet är att sträva mot ett mål, mot ett segerpris, ”Guds kallelse till himlen i Kristus” (Fil. 3: 12)  så säger han att han ”jagar efter att gripa det”. Men varför gör han det?  Svaret finner vi i samma mening: ”eftersom jag själv
har blivit gripen av Kristus Jesus”. ”Han grep mig”, översätter David Hedegård.

När man talar om omvändelsen och om vad det innebär att vara eller bli en kristen så är ett mycket bra sätt att säga att ”detta att vara kristen, det är att ha blivit gripen av Kristus”.

Att bli en kristen handlar inte om vad du eller jag gör, det handlar om vad Gud gjorde en gång för alla då han utgav sin enfödde Son att dö på korsets trä. Denna sanning har han gripit oss med ända sedan vårt dop, ända sedan han gav oss budskapet i det predikade och lästa Gudsordet. Det är hans verk. Han tar oss och lyfter oss in i sitt rike.  Det är också så psalmisten beskriver sin frälsning: ” Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa ” (Ps. 40: 3) Aposteln säger Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. ” (Kol. 1: 13)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar