lördag 10 september 2011

Vilken sorts frid vill du ha?

Kristi anspråk retade förstås vissa.

”Så uppstod för hans skull delade meningar bland folket. Några ville gripa honom, men ingen gjorde det.” (Joh 7:43, 44)

Den hop som tillsammans hade gått upp till Jerusalem för att fira lövhyddohögtiden står plötsligt delad, splittrad i olika grupperingar p.g.a. en enda man: Jesus Kristus och hans Ord. Tänk så förunderligt det kan bli! Skulle han inte ena, skapa frid?

Både ja och nej. Kristus Jesus enar och skapar frid hos dem som fångas och dras till korset genom hans Ord. Han sade vid ett annat tillfälle:

Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger.” (Joh.14:27)  

Men för dem som vill ha en frid på bekostnad av sanningen, en frid som blundar för synden och allvaret i Hans kallelse så blir Hans ord inte något som enar, utan något som splittrar.

Ingen står oberörd inför Kristi heliga ord. Antingen tar man emot honom och älskar honom, eller så förkastar man honom och hatar honom. Om man tror att man kan befinna sig mittemellan så har man missförstått allvaret i att vara hans lärjunge och bära sitt kors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar