tisdag 20 september 2011

Vart kommer omvändelsen in?


Gud säger: ”Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mer ihåg.” (Jes. 43:25)

Då kanske någon: undrar vart omvändelsen tog vägen? Ska man inte omvända sig till Gud. Vi står ju av naturen vända, inte till Gud, utan från Gud, precis som Adam, innan Gud sprang och letade rätt på honom bland buskarna.

Ja, Gud uppmanar genom profeten folket att omvända sig.

Jag har utplånat dina överträdelser som ett moln, dina synder som en sky. Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig.” (Jes. 44: 22)

Låt oss lägga märke till ordningsföljden här. Det är inte så att människan skall omvända sig för att göra Gud nådig, eller omvända sig för att Gud skall förlåta, eller vända om för att Gud skall utplåna synden och återlösa eller friköpa människan från hennes synd. Nej, Gud säger genom profeten:

”Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig.”

D.v.s ”Kom hem, för jag har redan förlåtit dig! Din synd är spikad på korset. Gudsasonens blod har utplånat allt som skiljer dig från Gud, Rättfärdighetens skrud finns för dig, du ikläds Jesu egen rätttfärdighet och helighet. Därför, vänd dig om till honom som gjort allt väl. Tro att du är förlåtelsen, lita på att han, som älskar dig och inte glömt dig,  har genom sitt lidande och sin död köpt dig fri!

Han säger alltså inte: ”Vänd om till mig så skall jag återlösa dig.” Han säger: ”Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig.” Det kunde profeten säga redan i det gamla förbundet, därför att Guds Sons ställföreträdande försoningsverk är den lösepenning genom vilken alla människor i alla tider nalkas Gud, redan innan lösepenningen erlagts, betalats. Det är också därför Skriften kan tala om: ” Lammet som är slaktat från världens grundläggning.” (Uppb. 13:8)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar