onsdag 14 september 2011

Skriften är kraften och auktoriteten

Bibeln lär oss att Kristi ord har en gudomlig kraft som inte lämnar någon oberörd. Han talade med makt och myndighet, därför att alla Ord han uttalade var Guds eget Ord. ”Är inte mitt ord som en eld, säger HERREN, och likt en slägga som krossar klippan?” (Jer.23:29) ”Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.” (Hebr.4:12) 

Detta heliga Ord har Gud givit alla sina barn att förkunna och föra ut. Framförallt har han befallt oss att förkunna evangelium, att förkunna den förlåtelse Kristus vann på sitt på kors åt alla syndare. Att berätta för världen att Jesus är försoningen för alla synder, att han är offret som renat oss från all orättfärdighet, att Han iklätt oss en fullkomlig rättfärdighet genom sitt kors.

Han manar alla syndare, dig och mig, att komma till honom och tro detta dyra budskap. Vi får komma precis sådana vi är, därför att han sagt: ”den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut.” (Joh. 6:37) ”Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet.” (Joh.5:24) 

Och när man kommit till honom och tror på honom så kan man inte berömma sig av att man gjort något för honom. Frälsningen vilar helt och hållet i Guds nåd som verkar och drar oss genom evangelium. ”evangelium…är en Guds kraft som frälser var och en som tror.” (Rom.1:16) 

Ordet är kraften, och Ordet är också de troendes enda auktoritet. Ingen människa, vare sig man kallar sig biskop, pastor, lärare, herde, andlig eller vad som helst, får upphöjas över den heliga Skrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar