lördag 17 september 2011

Vems initiativ, vårt eller Guds?


Det faktum att Gud älskar oss, och inte har glömt oss, förändrar inte det faktum att det finns ett avstånd mellan honom och oss, att vi flytt från honom och behöver försona oss med honom. Hur går det då till att människan förlikar sig med sin Skapare?

Vi tänker ofta omedelbart på det som ligger närmast till hands. Det är ju mig det är fel på, det är ju jag som syndat. Gud har ju inte gjort något fel, han är och förblir alltid helig, rättfärdig och god. Därför måste jag omvända mig till Gud för att han ska ta emot mig, för att Gud ska återgå full gemenskap med mig. Och så tänker man ut allehanda metoder och vägar för att först försöka göra sitt eget liv rätt. Jag borde bli sådan, jag borde göra si eller så, jag måste rena mig, helga mig, då kanske.

Men Guds väg är precis den motsatta. Gud säger genom profeten:

Jag har utplånat dina överträdelser som ett moln, dina synder som en sky. Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig.” (Jes. 44:22)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar