lördag 25 februari 2012

Vad är din mat?

Kristus kom till världen för att frälsa människor. Han offrade sig själv för oss, han tog våra synder på sig på korset och han räcker oss förlåtelse. Vill vi räcka hans förlåtelse vidare, till våra barn, till våra släktingar, till vår familj, våra vänner, grannar och människor vi möter?

Är det överhuvudtaget en uppgift som ger oss något? Kristus besvarar den frågan idag.

Under tiden bad lärjungarna honom: "Rabbi, ät." Men han sade till dem: "Jag har mat att äta som ni inte känner till." Lärjungarna sade till varandra: "Inte kan väl någon ha kommit med mat till honom?" Jesus sade: "Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk.” ( Johannes 4: 31 - 34)  

De hade handlat mat och nu ber de trötta och hungriga lärjungarna sin Mästare att äta med dem. Men han passar på att använda situation för att undervisa.

"Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk.”

Maten stärker oss, ger oss näring och glädje. Jesus säger att detta att göra hans vilja är som mat. Det stärker oss, ger oss näring och glädje. Han syftar på bl.a. på det arbete han nyss utfört när han vittnade för kvinnan om frälsningen.

Låt oss begrunda det. När vi gör det Gud vill, så ger det oss näring. Det är lätt att hamna i en situation då man föreställer sig att det kristna livets glädje består enbart i att vara mottagare, att sitta ner lyssna, bedja, och ta emot. Men sanningen är att när vi gör Guds vilja, så får vi styrka, näring och glädje. Man slutar att enbart konsumera och börjar agera. Man blir så glad och stark av att berätta för en annan människa om Kristus, man blir glad av att hjälpa sina andliga syskon och medmänniskor.

Det är inte alltid det är så att man får styrka av vila. Man kan få andlig styrka av att göra något för Guds rike, att undervisa sina barn att tala med andra människor om Kristus. Plötsligt har man glömt bort sina egna bekymmer, plötsligt känner man en ny energi och friskhet i själen.

"Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk.”

Lärjungarna hade gått iväg för att köpa mat. Vad hade de letat efter där, i staden. Efter ännu oomvända själar? Vad söker du och jag i livet? Efter mat och kläder, efter karriär och berömmelse, vänskap och egen lycka, eller fler själar för Guds rike?

2 kommentarer:

  1. Då är det inte konstigt att jag blir glad när jag jobbar för de hemlösa !!
    Sprider glädje, i dessa arma själar som har tappat lågan i sina liv !
    Nalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud välsigne dig Nalle, du är i sanning på en plats där du behövs... Lill

      Radera