måndag 20 februari 2012

Du tappade något!


Jeremia satt i fängelse för sina varningar skull, för de dåliga nyheter han hade förmedlat, men man kan kanske inte blir frisk förrän man inser att man är sjuk. Man kan inte se stjärnorna förrän det blir natt. En person som anser att han är kärnfrisk vill inte ha medicin.

Det finns en godscentral i Stockholm fylld med bagage och gods ingen gör anspråk på, som man fört dit från tåg och vänthallar. Nu drivs det t o m som ett privat företag. Då och då säljer man gods som ingen gör anspråk på genom auktioner. Det kan handla om allt från dyra kameror till sportutrustningar. Säkert är det så att gods som ingen gör anspråk på motsvarar värden för miljontals kronor.

När Gud sade: ”Jag skall rena dem från all den missgärning de har begått mot mig och förlåta dem alla deras missgärningar, genom vilka de har syndat mot mig och avfallit från mig.” Vad svarade Juda folk i den givna situationen?

Allt står väl till, allt står väl till". (Jer. 8:11) De insåg inte att det fanns något problem.

Vad svarar svenska folket när man talar om nåd och förlåtelse? 

Förlåtelse för vad? Jag lever väl så gott jag kan! Vi saknar ingenting. Vi har inte tappat bort någonting." 

Därför ska man både förkunna problemet (synden) och lösningen (Guds nåd i Kristus), både lag och evangelium.

Du har tappat något, ifall du inte visste det! Rättfärdigheten inför Gud. Men i evangeliet bjuder Gud den: rättfärdigheten från Gud genom tron på Kristus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar