onsdag 22 februari 2012

Evangeliet är en sanning som är värd att förmedla!


Jag skall rena dem från all den missgärning de har begått mot mig och förlåta dem alla deras missgärningar, genom vilka de har syndat mot mig och avfallit från mig.”

Gud renade oss när han lät sin enfödde Son korsfästas istället för dig och mig, då togs vår synd ifrån oss och placerades på honom.

”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord…
Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.” (2 Kor. 5: 19, 21)

Denna sanning är gods, skatter och rikedomar som alltför få människor gör anspråk på.

Därför behöver vi säga till människor:


Kristus ”är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.” (1Joh. 2: 2)

Vi behöver säga till våra egna hjärtan och ropa ut till människor i vår omvärld:
Se Guds Lamm, som tar bort världens synder”.

Genom Ordet ger oss Gud de skatter vi redan äger i Kristus. Genom dopet och nattvarden försäkrar han oss om att det verkligen är sant. I avlösningen får jag höra Kristi egen röst säga till mig att jag är förlåten.

Låt oss ta med oss dessa ord hem som en tröst, det är ord som vittnar om vad för Gud vi har, en nådig och kärleksfull Gud:

”Jag skall rena dem från all den missgärning de har begått mot mig och förlåta dem alla deras missgärningar, genom vilka de har syndat mot mig och avfallit från mig.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar