söndag 5 februari 2012

Att se sig själv som mindre skapar enhet

"Hur kan jag som vill på det här sättet, arbeta endräktigt tillsammans med dig, som vill si och tänker så." Ja, att det inte fungerar beror oftast på stolthet och det man kallar för prestige.


"Jag som kan och vet bättre måste välan få igenom min vilja. Inte tänker jag ge efter för han eller hon, av princip tänker jag inte."

Paulus undervisar inte bara om att vi ska leva endräktigt och enigt, han berättar också om hur det går till att vi förenas med varandra. Han går till grunden. Allt handlar om rätt attityd. Hur vi ser på varandra.

"Tänk inte på det som är högt utan håll er till det som är ringa. Var inte självkloka." (Rom 12:16)

Om man verkligen är förmer, så ska man i alla fall inte ens tänka på det. Jakob säger:

"En ringa broder skall berömma sig av sin höghet,  och en rik av sin ringhet."(Jak.1:9,10)

I vers 3 i Romarbrevet 12 talar Paulus om samma sak:

"ha inte högre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar