tisdag 14 februari 2012

Kristus är sann Gud

Säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk.

Denna bekännelse till Kristus från officeren är en bekännelse om att Kristus är mer än en människa.

Officeren vill på sitt eget vis förklara varför det inte är så underligt att ett av Kristi ord kan ha en sådan kraft.

Också jag är man som står under befäl, och jag har soldater under mig. Säger jag till en: Gå, så går han, och till en annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör han det.’

Så som Herodes Antipas underordnade stod officeren under en annans auktoritet. Om nu han som inte stod högst, kunde styra över jordiska angelägenheter genom auktoriteten i sitt ord, hur mycket mer skulle inte Guds Son med sin gudomliga auktoritet och makt kunna styra med sitt gudomliga Ord, han som inte har någon ovanför sig eller bredvid sig.

Att begära av Kristus att han skulle rädda hans tjänare från döden genom att bara yttre ett ord uttrycker en tro på Kristi gudomliga allmakt.

När Jesus hörde det, blev han förvånad och sade till dem som följde honom: ’Amen säger jag er: I Israel har jag inte funnit en så stark tro.”

4 kommentarer:

  1. En sak som jag inte förstår är hur öppet Du förnekar Jesu Gud och Fader, genom att göra Jesus till Gud och därmed dölja Faderns existens.
    "han som inte har någon ovanför eller bredvid sig"
    Vad menar Du med det? Är det inte Jesus som befinner sig på Faderns högra sida som Du skriver om?

    SvaraRadera
  2. JOH 5:21 - 25 Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger Sonen liv åt vilka han vill. 22 Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen, 23 för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom. 24 Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet. 25 Amen, amen säger jag er: Den stund kommer, ja, den är nu inne, när de döda skall höra Guds Sons röst, och de som hör den skall få liv.


    1Joh 2:23 Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern.

    SvaraRadera
  3. Det är fortfarande Jehova som är den allsmäklige Guden och Jesus är hans Son. Deras inbördes förhållande måste vi erkänna om vi skall kunna lära känna dem enligt Johannes 17:3.
    Om Krisi gudom är viktigare för Dig än hans Fader, Jehova Guds, så är det i vårt fall tvärtom.
    Johannes 6:44 visar att det är Fadern som drar människor till Jesus annars kan ingen komma till honom!!!
    Läs även det han säger i versarna 37 - 40 (i Joh.6)

    Gud är sann och Kristus är sann!
    Därför kan vi fullkomligt lita på dem och följa deras vägledning och det är det vi gör efter bästa förmåga och som alla måste göra för att få leva i GUDS NYA VÄRLD.
    Vi måste förstå den sanningen för att bli befriad från all falsk religion som enligt Uppenbarelseboken kallas det stora Babylon och som vi får uppmaningen att gå ut från. Se kapitel 18.
    Vad handlar detta om enligt Dig?

    SvaraRadera
  4. Varför stämmer inte datum och tidsangivelsen? Det blir ju missvisande!
    Nu är kl. strax nio 26/2 2012

    SvaraRadera