tisdag 10 maj 2011

Inte i oss, utan i Kristus

När vi vandrar i Anden, d.v.s. när vi lever i tron på Kristus, när vi dagligen bekänner våra synder och tar emot förlåtelse, när vi dagligen korsfäster och begraver vår gamla människa med Kristus och uppstår med honom, så kommer ur det livet frukter.

Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.” (Gal. 5:22,23)

Så vad gör vi då om vi anfallits och slagits till marken av köttets gärningar? Bestämmer i oss för att från och med nu skall vi bli kärleksfulla, heliga och rena?

Guds svarar genom aposteln Paulus : ”Vandra i Anden.” Hur blev vi kristna och hur uppehålls vår tro? Svar: genom Anden, genom evangelium. Vart skall jag vända för att få mer av Andens kraft och Andens frukt? Svar: genom Anden, genom tron på evangelium.

Kristus säger:

”Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta. De ord som jag har talat till er är Ande och liv.” (Joh.6:63)

Kristus säger:

Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.” (Joh.15:5)

Inte i oss själva, utan i Kristus förlorar synden sin kraft.

De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär.” (Gal. 5:24)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar