onsdag 25 maj 2011

Äger jag mina ägodelar, eller äger de mig?


Det är inte fel att äga pengar eller saker. Det är inte fel att sörja för att familjen och ha en god ekonomi. Tvärtom, säger Skriften:

om någon inte tar hand om sina närmaste, särskilt då sin egen familj, så har han förnekat tron och är värre än den som inte tror.” (1Tim 5: 8)

Gå bort till myran, du late, se hur hon gör och bli vis. Hon har ingen furste över sig, ingen tillsyningsman eller herre.  Hon bereder om sommaren sin föda och samlar under skördetiden in sin mat.” (Ords. 6:6 - 8)

Nej, det Kristus vill sätta fingret på är: Vart har du och jag våra hjärtan? Han säger idag:

”Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.”

En viktig fråga är: äger jag mina ägodelar, eller äger de mig?
Strävar jag efter rätt mål här i livet? Eller strävar jag åt helt fel håll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar