fredag 27 maj 2011

Det finns inga fickor på svepningen

Aposteln säger:

Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt.” (2 Kor. 4: 18 ) 

Kristus säger i Johannesevangeliet:

Arbeta inte för den mat som tar slut utan för den mat som varar och ger evigt liv och som Människosonen skall ge er.” (Joh. 6: 27)

Nu kan ju någon säga: ”jag tror inte att det finns något annat än det jag ser för ögonen. Varför ska jag bry mig om något annat än det jag äter, dricker, konsumerar eller äger?

Sådana människor fanns också på Jesu tid. Paulus berättar om att man kunde resonera: ”låt oss äta och dricka, ty i morgon dör vi. ” (1Kor. 15: 32)

Men Gud finns vare sig vill erkänna honom eller ej, och döden är en verklighet vare sig vi erkänner det eller ej. Och om vi är osäkra på vad som finns på andra sidan döden, så kanske det är dags att ta reda på det idag, innan det är för sent.
 
Om vi använder livet till att samla på oss saker, pengar eller ägodelar, så kanske det är viktigt att påminna sig att vi inte kan ta med oss något till den andra sidan. Det finns inga fickor på svepningen.

(Detta illustreras fint i den habsburgska begravningritualen: http://www.youtube.com/watch?v=yF6ZasLNHX8&NR=1 )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar