tisdag 1 mars 2011

Längtan efter befrielse


Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds Lag, med köttet tjänar jag syndens lag.” (Rom. 7: 25)

Här är det ännu tydligare att han talar som en andlig människa. Ingen betraktar sig som en arm människa på detta sätt, som inte är andlig. En köttslig människa längtar inte efter att få bli befriad från köttets bojor. Den köttsliga människan är ganska nöjd med sitt tillstånd. Men den andliga människan längtar efter befrielse från den smärta som synden orsakar Gud, medmänniskan och den egna själen.

”Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?”

Hon säger som det står i Fil. 1:23:

Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre.”

Vem, frälsar från synd och elände? Paulus svarar:

Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar